sunnuntaina, lokakuuta 11

Terapiaa

Onnistuneeseen terapiaan vaikuttaa kovin monia asia. Pääasiassa varmastikin se kuinka hyvin terapeutin kanssa "osuu yksiin". Oma terapeutti on n. 50-vuotias nainen joka on hyvin rauhoittava pelkällä läsnäolollaan. Siihen lisättynä lämminsävyinen ääni ja vilpittömät silmät, kaikki on kohdallaan. Hänellä on sellainen vaikutus minuun, että on helppo puhua kipeistäkin asioista ja tuntuu, että aina itku pyrkii ulos. Joka kerralla helpottaa.

Tunnesyöpöttely on nyt kirjattu ylös. Kerroin siitä vähän ennen istunnon loppua. Siitä ei keritty puhumaan, mutta kynä kävi kun sen kerroin ja muutama lisäkysymyskin tuli. Ehkä ensi kerralla lisää.

Nyt on sellainen olo, että olen turvassa. Asioitani hoidetaan ja työstetään. Psykologin mielestä kaikki paha olo on tullut juuri nyt pintaan, kun itse olen tuore äiti. Äitiys herättää kipeitä muistoja omasta äitisuhteesta. Vertaankin sitä usein omaan äitiyteeni ja taistelen jo pelkkää ajatusta vastaan, että olisin itseänsä toteuttava ennuste. Tiedättehän? En halua olla samanlainen äiti kuin oma äitini. Minusta tuntuu, että muut saattavat joskus niin ajatella, että tulisin samanlaiseksi tai ehkä minä itse ajattelen kauhulla sitä. Pelkään että ennustus toteuttaa itsensä.

Tärkeintä terapiassa on se, että saan tärkeän ja asiantuntevan heijastuspinnan ongelmilleni. Saan välitöntä palautetta ajatuksistani.

Olen kuulemma selvinnyt ihailtavan hyvin. Ikäni kertoo sen että kriittisestä ajasta on selvitty. Oli kyllä ihanaa kuulla se. Vakavimmat oireet olisivat tulleet jo paljon aiemmin ilmi, mutta eivät siis tulleet, olen selvinnyt pahimman yli. Voittajana!

3 kommenttia:

  1. Minulla on aina ollut se pelko, etten haluu olla samanlainen äiti kun om äitini on ollut. Pienikin viittaus siihen, että olen kuin äitini, vaikkapa ihan vilpittömässä mielessä, on kuin puukon isku... :(

    VastaaPoista
  2. Olen varma, että olet mielettömän ihana äiti. Parhaasi kun teet, niin enempää ei voi pyytää :) Mahtavaa, että terapeuttisi on saanut luottamuksesi ja susta tuntuu hyvälle puhua hänen kanssaan. Varmasti merkitsee mielettömän paljon!
    Voittaja olet ehdottomasti. Elämäsi Sankari! <3

    VastaaPoista
  3. Coretex: on kyllä iso loukkaus omaa minuutta kohtaan kun vertaa johonkin ns. huonoon tai pahaan. Tai jos sanotaan "ei omena puusta kauas putoa". Ihan kuin ei voitaisikaan olla normaaleja yksilöitä ja voittajana selviytyjiä vaan.

    MaaMaa: Olen suorastaan perfektionisti äiti, vaimo, työntekijä, opiskelija. Usein vedän ihan överiksi, ylisuoritan ja sitten uuvun :/ Olen todella iloinen hyvästä terapeutista eikä tarvinnut edes yksityiselle mennä! :)

    VastaaPoista