perjantaina, marraskuuta 20

Mustan suvun musta lammas

Tänään on tapahtunut isoja asioita. Isoin on tietysti aamulla ostettu ensiomistusasunto! Nyt se on tehty, voi huokaista, sanoi kuka mitä tahansa.

Pyysin tänään anteeksi äidiltä. Valitettavasti en edes muista milloin olisin niin viimeksi toiminut. Ajattelin pistää sen ylpeyteni edelle. Halusin kuitenkin vielä puhua äidille miksi haistattelin ja selvittää asian. Mutta. Äiti ei pysty siihen vaan yrittää aina vakavien keskustelujen tultua paeta paikalta mahdollisimman pian. Puhuimme puhelimessa ja äiti yritti lopettaa puhelua kun päästiin itse asiaan. Taidan arvata miksi äiti aina haluaa vältellä syvällisiä keskusteluja. Luultavasti siksi että äiti kokee suurta syyllisyyttä toiminnoistaan eikä halua katsoa peiliin. Syyllisyys taas tuo pahaa oloa. Äiti ei halua ehdoin tahdoin lisätä sitä. En kyllä minäkään. Olisi vaan kiva joskus puhua face to face asiat ilman syyllistämisiä ja aikuisten tapaan. Mutta tuntuu että ihan sama millä sävyllä puhun, niin äiti kokee tilanteen ahdistavana.

Töissä ollessani tajusin, että mulla ei ole välit kunnossa enää yhteenkään sukulaiseeni. Joka ikinen sukulainen jonka olen päästänyt lähelleni, on kääntänyt asiani minua vastaan ja puukottanut empimättä selkään. Ajattelin siis jossakin vaiheessa, että mitä minä teen sellaisilla ihmisillä elämässäni. Voin toki tervehtiä, mutten mitään sen enempää enää koskaan.

Oli kova pala törmätä tänään työpaikallani tätiini ja serkkuun. He tulivat ostoksille nokka pystyssä nuristen. Mitään eivät ostaneet ja eivät edes morjestaneet poistuessaan. Menee todella yli tuollainen käytös aikuisilta ihmisiltä. Muistutukseksi kaikille, etten ole heille mitään pahaa edes tehnyt. He ovat vain synnynnäisiä kusipäitä, kuuluvat kusipääsukuni klaaniin, se riittää syyksi käytökselle. Naurettavaa ja verenpaineet nostattavaa...! Olin jo valmis näpyttämään tekstiviestin perään, mutten sitä kuitenkaan onneksi tehnyt. Ei voisi vähempää kiinnostaa oikeasti. En ainakaan halua näyttää vihastumistani tai lähteä vetämään uutta selvittelydraamaa. Pääsen paljon helpommalla kun vedän panssarit eteeni.

Olen oikeasti sosiaalinen ja tulen yleensä ihmisten kuin ihmisten kanssa toimeen. Mutta suvun kanssa on aivan sama kuinka päin seison tai mitä teen, aina minua vihataan. Olenko minä nyt se musta lammas sitten (ja viaton-oikeasti!) ? Vai onko se musta lammas äitini, jonka leiman minäkin olen saanut vain olemalla äidin perillinen. Ei voi tietää todellakaan, saati ymmärtää.

3 kommenttia:

  1. Onnea ensiasunnosta tosi paljon!! <3 :)
    Ihan kuin meidän suku; ei enää 'tunneta' mukamas ja kävellään kaupoissa nokat pystyssä jos vastaan tullaan.
    Tosin nyt oon muuttamassa kauas pois sukulaisista, ehkä parempi niin! Koska mua on aina pidetty suvun musta lampaana, kun en ole tehnyt niin kuin äiti haluaa; lähteny lukioon jne jne.

    VastaaPoista
  2. Inhottavaa eikö? :( Ihmeellistä että juuri oma suku ei arvosta sellaisena kuin on. Minä en ainakaan lähde muuttamaan itseäni kenenkään takia. Olkoon ilman minua sitten. Äitini ja veljeeni yritän pitää kuitenkin välit kunnossa vaikka joskus sekin tuottaa hampaankiristelyjä. Ylä ja alamäkiä.

    VastaaPoista
  3. Todella inhottavaa käytöstä omilta sukulaisilta; samaa lihaa ja verta. En voi mitenkään ymmärtää, sillä meillä on koko suku todella läheistä, vaikka ei toisiamme niin usein nähdäkään.
    Se vie kauheasti energiaa ihmisiltä, että ollaan inhottavia ja "riidoissa" toisten kanssa. Paljon helpompaa olisi olla ystävällinen. Eihän se paljoa vaatisi sanoa edes Hei...
    Ihan oikein mitä itse tuohon kommentitin kirjoitit. SInun ei tarvitse itseäsi muuttaa (huonompaan heidän perässä). Olkoon ilman sinua sitten - heidän menetyksensä! Ei sinun!

    Kaikki ihmissuhteet tuottaa sillon tällön vähän hampaankiristelyjä; toivottavasti enemmän kuitenkin hyviä aikoja!

    Onnea vielä kerran asunnon ostosta! Tosi hieno juttu!!!

    VastaaPoista