lauantaina, syyskuuta 19

Särkylääkeriippuvuus

Tajusin vasta hiljattain, että mulla on riippuvuus särkylääkkeistä. Mitä se sitten on:

"Runsas ja usein toistuva särkylääkkeen käyttö saattaa päänsärkypotilaalla johtaa tilanteeseen, jossa lääke itsessään pitää kipukierrettä yllä. Ensimmäiset särkylääkepäänsärkyä käsittelevät kansainväliset julkaisut nostivat esiin asetosalisyylihapon ja parasetamolin, maailman ehkä käytetyimmät päänsärkylääkkeet. Sama ongelma saattaa yhtälailla syntyä myös ibuprofeenin tai ketoprofeenin runsaasta käytöstä. Mikä tahansa tulehduskipulääke voi aiheuttaa päivittäisessä tai lähes päivittäisessä käytössä särkylääkepäänsäryn. Saman tapainen ilmiö tunnetaan myös aiemmin migreenin lääkkeenä usein käytettyjen ergotamiinijohdosten kohdalla. Hoitona on lääkevierotus, joka saattaa vaatia jopa sairaalahoitoa."

Joskus olen lääkäreiltä ohimennen kuullut ilmiöstä, mutta en ole vaivannut asialla itseäni sen enempää. Särkylääkkeitä tulee syötyä kuin leipää. Vähän selkää särkee tai enemmänkin, niin äkkiä särkylääkettä jotta selviää koulupäivästä tai mistä tahansa arkisesta tehtävästä. Päänsäryn yritän poistaa äkkiä särkylääkkeillä myös, ennen kun migreeni iskee päälle ja tadam! Olen särkylääkeriippuvainen. Tänä aamuna heräsin karuun todellisuuteen. Todella karuun. Lapsi herätti 6.30 aamulla ja mulla oli olo kuin pahimpana krapulana voi vaan olla. En meinannut saada silmiä auki ja pää oli niin kipeä, etten muista milloin viimeksi. Herätin miehen ja jatkoin unia. Ennen sitä otin 800 mg ibumaxia (särkylääkettä). 2 h ja heräsin, mutta päänsärky ei ollut lähtenyt edelleenkään. Olen ollut yöpaitasillani koko päivän, vaikka tänään oli siivouspäivä. Olen ollut toimintakyvytön.

Miten saan itseni vieroitettua särkylääkkeistä. Mitä teen kun kipu iskee kovana? Olen pulassa! Jos en saa särkylääkettä, saan kamalan pääkivun. Joudun olemaan paikallani. Käytännössähän paikallaan olo on kuitenkin täysin mahdotonta.

"Erillistä lääkehoitoa tähän päänsärkymuotoon ei ole olemassa. Usein on enemmän apua käytössä olevan lääkityksen hyötyjen ja haittojen läpikäymisestä ja mikäli mahdollista, lääkityksen vähentämisestä, jopa lopettamisesta."

Pitäisi siis lopettaa särkylääkkeet ja yrittää olla migreenissä ilman kohtauslääkettä. Neurologi sanoi että niitä ei saisi ottaa kovin monta kuukautta kohti. Niihin tulee riippuvuus eikä ne sitten palvele itse migreeniä. Niitäkin olen ottanut runsaasti. Ehkä enemmän kuin olisi sopivaa. Migreenikipu on sen verran kovaa, että kaikki apukeinot haluaa käyttää. Varsinkin jos pitää olla tolpillaan lapsen vuoksi. Ja minunhan pitää.

1 kommentti:

  1. Hui! :(
    Olen kyllä kuullut, että jos särkylääkkeitä syö paljon niin ne ei enää toimi yhtä tehokkaasti - mutta että ne itsessään aiheuttaisi lisää särkyä; sellasta en ole kuullut.

    Mä olen vaihdellut välillä särkylääkkeiden vaikuttavaa ainetta; paracetamolista ibuprofeiniin ja sitten välillä asperiniin. Kun olin pitkään syönyt panadolia, ja vaihdoin Nurofeniin (ibuprofein) niin olin ihan yllättynyt kuinka tehokas se oli!

    Munuaisvaivaisena pitäis välttää paracetamolia, joten nyt syön vain ibuprofeinia. Mutta tosi harvoin ja otan vain yhden tabun, ellei ole hirvee hedari/menkkasärky.

    Varmaan kannattaa yrittää "vieroittaa", ainakin silleen ettei heti ensi kipuun ota lääkettä; jos vaikka kipu ei yllykään pahaksi? Migreeni on kyllä eri asia, siinä pitää ottaa mahd. pian lääke ettei pahene...

    Juttele tuostakin asiasta hei sen lääkärin kanssa, niin saat varmasti oikeaa ohjetta! :)

    VastaaPoista