torstaina, heinäkuuta 30

Masennustesti

Kuulun kaikenlaisen testien ystäviin. Halusin testata myös olenko masentunut täältä:

http://www.tohtori.fi/?page=3459083

Sain 13 pistettä ja tuloksen perusteella näyttää siltä, että poden masennusta. "Keskustele asiasta lääkärin kanssa."

Aika ironista. Kyseinen testi on siis DEPS-seula. Ja siitä sanottiin näin:

"DEPS-seulan pistemääriä tulkittaessa tulee ottaa huomioon, että tulos on vain suuntaa antava. Mikään pistemäärä ei välttämättä merkitse, että kysymyksessä todella olisi diagnostisoitava masennus. Diagnoosia ei voi tehdä pelkästään DEPS-seulan antaman tuloksen perusteella, vaan siihen tarvitaan aina lääkärin tutkimus. Lääkärien kokemukset ovat osoittaneet, että jos on saanut DEPS-seulassa 12 pistettä tai enemmän, keskimäärin joka toisessa tapauksessa kysymyksessä on ollut diagnostisoitava masennus. Yleisesti ottaen depression todennäköisyyden on todettu kasvaneen DEPS-pistemäärän kasvaessa.

Jos arvelet, että sinulla on masennus, käänny lääkärin puoleen. Masennus eli depressio on yleinen psyykkinen häiriö, jonka hoitoon on tehokkaita menetelmiä."

Haa! Olen siis masentunut? Tai edes sinne päin? Mistäs se kertoo että pistemäärät vaihtelevat riippuen siitä minä päivänä sen teet? Pari päivää sitten samainen testi antoi 9 pistettä. Kertooko vaihtelu maanis-depressiosta? Mene ja tiedä. Odottelen tässä sitä aikaa vielä "ammattilaisille" ;)

13 kommenttia:

  1. sain 30 pistettä ja en haluaisi mennä minnekkään lääkärin keskusteluun, enkä haluaisi missäänn nimessää vanhempieni tietävän olevani masentunut. 15v tyttö

    VastaaPoista
  2. sain 29 pistettä enkä uskalla mennä minnekkään. Kotona käsketään olla iloinen ja se on vaikeaa, sillä koko ajan meinaan itkeä. Muuten minulle suututaan.

    13v tyttö

    VastaaPoista
  3. Olen tehnyt nyt tässä 4 erilaista masennustestiä ja jokainen on näyttänyt, että minulla olisi masennusta ja yksi testi näytti tulokseksi vakavaa masennusta.. tuosta tohtori.fi:n testistä sain 15 pistettä.. Olen itsekin samaa mieltä kuin "15w tyttö", että en haluaisi mennä lääkäriin, mutta alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä että olisi parempi mennä ennen kuin tämä pahenee..

    VastaaPoista
  4. sain testistä 39 pistettä ja aina kun olen tehnyt masennustestin on tullut että olen vakavasti masentunut ja pitäisi hakeutua hoitoon.Muuten kyllä mutta pelkään puhua omista asioistani muille. Koulussa en luoto opettajiin, terkkariin tai edes kuraattoriin. Mutta sitten ahdistaa mennä puhumaan jollekin ihan tuntemattomalle.

    14v ja masentunut

    VastaaPoista
  5. mulla tulee ain 61 pistet ja oon ollu kyl jossai psykiatril mut emmä jaksa enää vaikka kyllä siitä oli aluks apuu mut sit en halunnu enää käydä.

    VastaaPoista
  6. tein tossa maholliset masennus testit netistä mitä löysin, kaikkien mukaa oon masentunu, en haluu et tieto menee porukoitte tietoo ja en tiiä haluunko apuu .. haluun tän pahan olon pois mut en haluu mitää terapiaa tai lääkkeit .. himas feikkaan et kaikki ois hyvin .. lääkärii en uskalla ..

    VastaaPoista
  7. Minä sain testistä 58 pistettä ja sen mukaan poen VAKAVAA masennusta, mutta en minä halua mennä lääkärille puhumaan mun tunteista ja sen sellaisista.

    VastaaPoista
  8. oon tehny täss aika monii masennustestejä, ja kaikki on näyttäny et mulla olis masennus, ja yks että olis vakava masennus. kotona pitäis jaksaa olla esittää ilosta mut joskus ei vaan enää jaksa ja sitte alkaa vaa itkee. porukoille en aio kertoo mitää, kosk pelkään että ne alkaa pitää pilkkanaa ja ettei mua uskota. koulu stressaa ja paineita on niin monesta asiasta, henkilökohtaset asiat painaa ja taakkaa tulee kokoaja lisää, ja tuntuu etten vaa enää jaksa.

    VastaaPoista
  9. olen 19sta vuotias tyttö ja olen ollut masentunut 13v asti. olen erittäin huonossa mielestilassa en jaksa tehdä juuri mitään makaan vain kotona. asun yksin ja olen työtön enkä käy koulua. kukaan ei oikeestaan tiedä asiasta. olen sairastanut anoreksiaa ja yrittänyt itsemurhaa 2x olen myös ollut pitkässäniemessä 3pvä pakko hoidossa. viiltelen itseäni usein... haluaisin kuolla mutta en uskalla tappaa itseäni. olkaa järkeviä ja menkää lääkäriin jotta saatte apua etette masennu näin pahasti kuin minä sillä mä en jaksa enää lääkäriin hakeutua uskon kuolevani tällä viikolla. teillä on vielä mahdollisuus elää kun vielä pystytytte siihen ja menkää lääkäriin ja eläkää munkin puolesta... ei mulla muuta.

    VastaaPoista
  10. taidat olla ihan ilonen että saatat olla masentunu? vaikuttaa ainakin siltä. ite oon saanu eri testeistä pisteitä 29,30,33,37,40,41 ja 54. ja tätä on jatkunu kohta 3 vuotta ja suosittelet että menisit aluksi vaikka koulussa kuraattorin puheille ja sitä myöten saat lähetteen polille. älkää hyvät ihmiset yrittäkö itse selvitä, vaan kertokaa jollekkin !

    VastaaPoista
  11. Välil on kauheita ''kohtauksii'' ja mulla on masennus todennäkösesti koska tein rehellisesti monen monta testiä... enkä tiiä miks kerron teille ku ette voi auttaa, sori :)

    VastaaPoista
  12. oon tehny jo muutamia masennustestejä; kaikki näyttää että olen masentunut tai vakavasti masentunut, mutten uskalla mennä puhumaan kenellenkkäänn.. ja kaiken lisäksi häpeän sitä.. olen purkanut pahaa oloani viiltelyyn - sitäkin häpeän. en halua elää.. ei ole mitään syytä elää.. mutta silti ajattelen, että jos tekisin itsemurhan, se jättäisi kamalat arvet lähimmäisiini, enkä halua satuttaa heitä..

    todellakin masentunut 13 w tyttö.

    VastaaPoista
  13. Oon myös tehnyt masennustestejä...

    Vuosi sitten olin vakavasti masentunut, viiltelin, hakkasin itseäni seiniä vasten ja yritin itsemurhaa.

    Nyt kaikki on alkanut alusta... Kotona menee huonosti, kaverit eivät tue, olen koulukiusattu ja poikaystäväni jätti.

    Nyt olen lyönyt itseäni ja poskessani on mustelmia. Viiltelen myös välillä. En saa pahaa oloa millään pois enkä halua lääkäriin... Enkä halua parantua. Ehkä minun kuuluu olla tämmöinen.

    Suurin haaveeni on, että en heräisi koskaan kun menen nukkumaan. Mutta miksi niin kävisi... Haluan kivuttoman ja nopean kuoleman.

    VastaaPoista