keskiviikkona, elokuuta 19

Tunnesyöpöttely

Pienenä kun olin flunssassa tai angiinassa tai missä tahansa sänkyyn kaatavassa taudissa niin äidillä oli tapana hoitaa minua järjestämällä herkkuja sänkyyn. Sain oikein toivoa mitä haluaisin kaupasta. No senhän tietää mitä kauppalistalta löytyi. Sipsiä, karkkia, jäätelöä...Normaaliruokaa ei tarvinnut syödä. Sain vain lohturuokaa, ruokalohdutusta. Kyllähän se lapsena tuntuu hyvältä, mutta näin aikuisena ei enää niinkään. En ole nimittäin päässyt tuosta lohtusyöpöttelystä millään irti.

Kun ahdistaa, kaipaan herkkuja.
Kun olen iloinen, kaipaan herkkuja.
Kun olen hermostunut, kaipaan herkkuja.
Kun minulla on hyvää seuraa, kaipaan herkkuja.
Jos juhlin jotakin, kaipaan herkkuja.
Joka tunnetilaan haluan syömistä.

On ollut todella pitkän taistelun aikaansaannosta, että ylimääräisiä raskauskiloja on tippunut jo kymmenen. Mutta haluaisin olla vieläkin hoikempi, eikä tähän auta sisäinen-kauneus-saarnatkaan. Eikä se lohduta, että olenhan minä sitä tätä ja tuota, muuta. Mikään ei lohduta. Haluan painaa sen verran kuin 10 vuotta sitten kun olin hoikkaakin hoikempi. Kuitenkaan en kärsi pakkomielteestä laihdutuksen suhteen (luojan kiitos, se tästä vielä puuttuisi!). Tunnen suurta surua ja tuskaa joka kerta kun eksyn blogille jossa jollakulla anorektikolla törröttää luut rumasti, mutta he haluavat painaa aina vain vähemmän ja vähemmän. Omat tavoitteeni ovat kuitenkin realistiset. En ole lihava, vaan normaalipainoinen. Jos en olisi näin saamaton, saisin varmasti itseni tyydyttävään kuntoon(lue:tarpeeksi hyvän näköiseksi) pelkästään liikunnalla. Mutta kun minulle ei olla suotu extraenergiaa tai lapsenvahtia liikuntaharrastuksen ylläpitämiseen, no can do. Pitää vaan sinnikkäästi yrittää pysyä erossa iki-ihanasta fazerin sinisestä tai supersalmiakista tai siitä pienestä nautinnosta joka kutsuu joka kauppareissulla luokseen -> geishapatukasta ;)

Tässä ei ole edes kyse toisten miellyttämisestä, vaikka joiltakin tahoilta painosta saa kuullakin. Ei tosin enää kun raskauskilot ovat suurinpiirtein poissa. Vaan tässä on kyse vain ja ainoastaan minusta. Siitä että tunnen itseni hyväksi ulkokuoressani ja siitä että tunnen onnistuneeni jossakin jos olen pystynyt välttelemään herkkuja, ylenpalttista syöpöttelyä ja sen tuomaa lohtua muihin keinoihin. Tosin enää ei monia muita keinoja ole jäljellä..! Laihdutusryhmän ohjaaja kehoitti myös etsimään iloja muualta kun ruoasta(siis toden totta olen ollut laihdutusryhmässä parin ylimääräisen kilon vuoksi!). Muita keinoja on esim. huumori ja se iänikuinen liikunta johon jaksaa panostaa kerralla max. 2 viikkoa ja taas tulee väsähdys. Tämä on tämmöinen oravan pyörä...Revi siitä huumoria sitten vielä...!

Kaikesta huolimatta olen ollut viisas ja oppinut jotakin. Oman lapsen kohdalla toimin aivan toisin. Kipeänä syödään vitamiinipitoisia hedelmiä tai vaikkapa marjoja NORMAALIruokien lisäksi. Sekä yritän olla yhdistämättä ruokaa ja hyvää/pahaa- oloa toisiinsa lapsen silmissä (lue: syön illalla salaa suklaata ja muita herkkuja kun lapsi jo nukkuu..).



3 kommenttia:

  1. Mäki helposti juhlin/poden syömällä herkkuja. Aina on muka joku syy ostaa suklaata: joko juhlitaan lomaa tai sitä, että se tulee ihan kohta. Tai lohdutusta sille, että nyyh!loma meni.
    Mun pahin ongelma on se, että jos syön niin syön sitten kanssa PALJON. En osaa syödä esim. suklaalevystä vain yhtä palaa tai riviä, vaan rohmuan koko levyn!
    Ainut ratkaisu mulle, on kertakaikkiaan kieltää herkut. Jos suon itselleni suklaapatukan, niin helposti ostan Duo-patukoita kaksin kappalein! Ja jos syön suklaata tiistaina, niin sitten ajattelen että siirrän suklaalakkoa kokonaisella viikolla!

    Mutta sitten kun päätän olla herkuttelematta ollenkaan, niin se pitää aika hyvin. Syön hedelmiä ja marjoja makeanhimoon ja jos kauhea suklaahimo iskee, niin teen äkkiä jotain muuta - se himo menee aika nopeasti ohi, kun keskittyy johonkin muuhun asiaan.

    Onneksi mä olen löytänyt itsestäni pienen kuntoilukärpäsen ja käyn punttiksella ahkerast sekä juoksemassa että bodaamassa. Sillähän ne kilot kurissa pysyy... :)

    Toivottavasti säkin löytäisit jonku sopivan liikuntamuodon, jota voisi harrastaa vaikka lapsen kanssa?

    :)

    VastaaPoista
  2. Hienoa jos olisi niin paljon itsekuria kuin sulla MaaMaa! Nostan hattua jos pystyy olemaan syömättä suklaata kun on kerran sen päättänyt :) Itsensä hyväksihän niitä päätöksiä tehdään :)

    Itse olen juuri sellainen rohmu että pari palaa tai muutama vain ei riitä. Oli sitten kyse suklaasta, sipseistä, pannukakusta, kekseistä tai melkeinpä mistä vain. Sitten harmittaa ja tulee kovat morkkikset kun onkin vetänyt enemmän mitä piti...:(

    VastaaPoista
  3. Mäki syön myös ihan tavallista ruokaa niin kauan kuin sitä on. Syön aina enemmän, tai vähintään yhtä paljon kuin mun mies! (joka on mua 20kg painavampi ja 10 senttiä pidempi...ja siis mies... )
    Olen oppinut että on ihan turha tehdä ylimäärästä ruokaa, jota voisi sitten säästää ja lämmittää vaikka lounaaksi seuraavana päivänä: mä nimittäin syön sen samantien. Vaikka napa paukkuis ja oisin aivan ähky, niin kyllä vielä se viimenen lihapulla uppoaa...
    Meidän suvussa olen suorastaan "kuuluisa" ruokahaluni kanssa, erityisesti kun se ei kauheasti missään näy, että sellaisia määriä pystyn syömään ... :D

    VastaaPoista